Home > Jouw verhaal > Carina's blog > Afvallen met maagoperatie = vals spelen?
Afvallen met maagoperatie = vals spelen?
Geplaatst door Carina - 33 jaar - op 7 Mar 2011, 11:29:30

Maanden voor de operatie zette ik me al schrap voor eventuele negatieve reacties die ik zou krijgen op mijn avontuur, maar tot mijn verbazing bleven die uit. Ik kreeg vooral veel steun en begrip en opmerkingen zoals: “Goh, wat goed dat je dat doet! Dapper hoor.” Dat gaf mij een beetje een goed gevoel over de operatie, want het is toch een hele stap die je neemt, en je voelt je er beter over als mensen je er in steunen. Toch verwachtte ik ook wel een negatieve reactie hier en daar, want als je een column over je operatie schrijft in een vrouwenblad, dan komt daar veel respons op! Gelukkig zijn de mailtjes van lezeressen ook positief gebleven, tot een paar weken geleden.
Een lezeres mailde dat ze zich ergerde aan mijn column want ze vond het helemaal niet knap dat ik zoveel afviel met een maagbandje (dat had ze kennelijk niet goed gelezen, want ik heb een Gastric Bypass en geen bandje). Geen wonder, als zij dat had, zou ze dat ook kunnen! Ze was zelf te zwaar en al 10 kilo op eigen kracht afgevallen en had dus helemaal geen zin om te lezen hoeveel ik wel niet was afgevallen met mijn bandje. Eigenlijk kwam het er op neer dat ze vond dat ik vals speel.

Ik lig daar toch wakker van, zulke opmerkingen, hoewel ik graag zou leren om me niets aan te trekken van de mening van anderen. Ik schiet altijd gelijk in de verdediging, maar dit keer weerstond ik de neiging om die mevrouw terug te mailen. Ze was zo boos en bitter in haar mail, dat zoiets toch geen nut zou hebben. Maar het heeft me wel aan het denken gezet. Is een operatie om af te vallen, vals spelen?
Ik heb, net als de mevrouw van de mail, duizenden lijnpogingen gedaan in mijn leven en jammer genoeg kwam het verloren gewicht er altijd met bonuskilo's weer aan. Elke keer werd ik nog zwaarder en ik begon last te krijgen van allerlei kwaaltjes. Ik stond met mijn rug tegen de muur. Ik vond een operatie altijd veel te heftig en ik vond dat ik het 'zelf' moest kunnen. Tot ik me goed in de cijfers ging verdiepen.
Mensen met ernstige obesitas hebben slechts een slagingskans van 3% om VOORGOED hun overgewicht kwijt te raken. Met een operatie zoals de bypass wordt dat slagingspercentage ongeveer 70%. Nu, als je ernstig ziek bent (want dat ben je met morbide obesitas!), zou jij dan een methode willen die 3% slagingskans geeft (gewoon dieet) of een methode die 70% kans op genezing geeft (operatie)?
Ik heb heel erg lang gedacht dat ik bij die 3% moest horen, en het heeft veel tijd en klachten en aankomen gekost om te accepteren dat ik toch echt bij die 97% hoor. Mij is het niet gelukt om BLIJVEND zonder hulpmiddel af kunnen vallen. Want dat is wat de bypass is: een HULPmiddel en geen wondermiddel. Ik val gelukkig gemakkelijker af en ik heb vrijwel geen honger meer, maar ik moet nog steeds allerlei strenge regels volgen, en dat voor de rest van mijn leven. Het is een soort gedwongen dieet, eentje waar ik nooit meer van af kan zelfs. Bovendien wordt de werking van het hulpmiddel na een jaar minder, en dan komt het toch echt op mijn eigen discipline aan: heb ik mijn leven dan genoeg veranderd om het gewicht er ook af te houden? De tijd zal het leren. Ik weet wel dat ik met mijn bypass een grotere kans heb daar daarvoor.
Mijn conclusie is, dat een operatie geen 'vals spelen' is, want het is helemaal geen wedstrijd! Iedereen die (ernstig)overgewicht heeft en die het kwijt wil raken, is een held. Op welke manier dan ook, of je het nu zonder of met hulpmiddel doet. Ik wou dat ik het zonder kon, maar dat was niet voor mij weggelegd. Maar ik moedig iedereen aan die het gaat proberen, op wat voor manier dan ook! Want het einddoel is toch voor ons allemaal hetzelfde: een gezonder leven en een gezonder lichaam. En elkaar daarbij steunen, zonder te oordelen, is gewoon ontzettend belangrijk.
Waardering:

Reacties

Pagina 1 van 8  |   1 2 3 4 5 6 7 8    
Geplaatst door Toos - 46 jaar - op 8 Mar 2011, 14:42:10

Ik vind het nogal wat uitmaken. Of het je vooruitzicht is om 50 kilo of 10 kilo af te moeten vallen. Iedereen kan (denk ik) afvallen, maar bij morbide obesitas vind ik zwaardere methodes (operatie) best geoorloofd. Je zal maar tegen een kilo of 40, 50 aan zitten hikken! Dan moet je of de motivatie wel van heel ver halen om uiteindelijk te slagen...
Geplaatst door 1ooxjojo - 62 jaar - op 8 Mar 2011, 14:56:49

Geweldig meid dat je dit hebt aangedurfd. Laat iedereen maar kletsen, ze zijn gewoon jaloers maar weten niet dat je je hele leven moet vechten en als "je gewoon lijnt " gewoon kunt stoppen als je er geen zin meer in hebt.Ik ben ook al mijn hele leven aan het lijnen en mijn gewicht was redelijk toen ik in 2001 een auto ongeluk kreeg en neuropatische pijnen kreeg waardoor ik iedere maand
1 kg aankom die ik er door 3x per week sporten eraf houd maar om af te vallen moet ik veel laten anders gaat er geen ons af, dus ik weet waarover ik praat. nogmaals laat ze maar praten en ieder pond wat er af is is er een. liefs 1ooxjojo
Geplaatst door Sandra63 - 47 jaar - op 8 Mar 2011, 15:08:05

Een operatie 'valsspelen' noemen? Dan durf je wel zeg. Alsof het een spelletje ís!
Rare gedachte van die 'dame' Ik vind het juist dapper dat je een operatie aandurft! Het is en blijft een OPERATIE. Kom op, dat doet geen mens voor de lol. Ok, misschien die vrouwen die verslaafd zijn aan de plastische chirurg;-) Maar zelfs die doen het niet echt voor de lol.
Die vinden het ook eng waarschijnlijk, maar zijn er van overtuigd dat het móet of zo.
Dus Carina, trek je alsjeblieft niets aan van dat soort negatief commentaar! Ik zeg ook niet tegen een sporter dat hij/zij valsspeelt omdat hij/zij gezonde longen heeft! Want dan moeten ze eerst maar eens zoveel gaan roken als ik gedaan heb! Kijken of ze dan nog zo fit zijn! Dat raakt kant noch wal, dat besef ik heel goed hoor, ook de vergelijking. Maar wat die vrouw jou probeert aan te praten is net zo onzinnig!
Wat je doet is heel dapper en knap vind ik.
Succes! Sandra
Geplaatst door Karin - 26 jaar - op 8 Mar 2011, 15:11:54

Poeh ik vind het ondergaan van een dergelijke operatie heel moedig hoor!
Die mevrouw moet lekker jouw column overslaan en jij moet weer lekker gaan slapen. Je moet maar bedenken dat mensen die dergelijke verbitterde berichten schrijven zelf niet echt gelukkig zijn.
Geplaatst door Inge - 32 jaar - op 8 Mar 2011, 15:20:40

Ik heb ontzettend veel respect voor je. Je bent zo open over je leven, obesitas en de operatie. Negatieve reacties heb je niet verdient en ik hoop dat je er boven kunt staan. Succes!
Geplaatst door Glyn - 21 jaar - op 8 Mar 2011, 15:37:17

Wat vreselijk oneerlijk, die mevrouw heeft het duidelijk niet helemaal begrepen.
Zo'n operatie is vreselijk zwaar en niet zonder risico, mijn moeder heeft hem 1,5 jaar geleden ook ondergaan en zij zei "ik voelde me alsof er een vrachtwagen over me heen was gereden de eerste dag"
En na de operatie moet je ZELF leren gezond te eten, omdat je zo weinig kunt eten is het een hele uitdaging om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.

Laat je niet op je kop zitten, de beslissing zelf is echt heel dapper, en ik hoop voor je dat het allemaal goed uitwerkt voor je :)

Laat ze maar lekker lullen, als je maar trouw blijft aan jezelf.
Geplaatst door marit - 48 jaar - op 8 Mar 2011, 15:40:55

Ik vind afvallen door middel van een operatie ook niet de juiste manier om een verhaal te schrijven. Dat verdien je pas, als je het echt helemaal zelf hebt gedaan, door gezond(er) te eten en voldoende te bewegen! Als iemand anders er voor moet zorgen dat je niet zoveel eet, ja waar ben je dan mee bezig?
Geplaatst door Jennifer - 35 jaar - op 8 Mar 2011, 16:00:50

Wees blij dat jij weet dat het een hulpmiddel is, en hoe anderen er ook tegenaan kijken. JIJ moet het doen. Dit zijn allemaal zeer onwetende mensen. Die niet snappen wat zoveel overgewicht met je doet. Die niet weten wat je moet doen en laten om ook met een hulpmiddel je gewicht te laten dalen. Want ook wij kunnen gewoon heel makkelijk aankomen. Ik heb een maagband. Hoe gezonder we eten dan doet ons hulpmiddel wat het moet doen. Bij ongezond eten niet.
@Marit. Afvallen mag pas afvallen noemen als je het zelf doet. Hmmm tijd om je te verdiepen in een operatie als die Carina ondergaan heeft. Want ze moet het nog steeds ZELF doen. Jammer dat je alleen maar negatief bent, duidelijk iemand die of een goed gewicht heeft, of iemand die het wel zelf gelukt is. Prima. Maar laat iedereen in zijn of haar waarde. En juist doordat Carina zo open is, vind ik het nog knapper. Want een stomme opmerking als de jouwe kan iemand doen laten eten wat iemand niet wil....
Dus ... had je mening niet gegeven.
Gelukkig weten de meesten wel dat wij gezonder moeten leven willen we succes hebben.
Dus Carina laat dit soort berichten je niet raken en voel hoeveel energie je krijgt van de positive verhalen.
Meid zet hem op je bent zo goed bezig.
Je gaat het helemaal maken.
Groetjes Jennifer
Geplaatst door mohinra - 37 jaar - op 8 Mar 2011, 16:43:53

Hoi Carina,

helaas zullen er altijd mensen zijn die op die manier blijven reageren. En het maakt ook niet uit met welke argumenten je komt, ze zullen ook nooit anders erover gaan denken. Ik denk dan altijd maar, jammer maar niets aan te doen. Zelf heb ik 3 jaar geleden na vele dieetpogingen een maagband gekregen. Na het krijgen van de maagband is het me eindelijk gelukt om met dit HULPMIDDEL een andere levenstijl te ontwikkelen. Nu 3 jaar later ben ik bijna 50 kilo lichter en heb ik een week geleden een buikwandcorrectie ondergaan.

Het is precies zoals je zegt, morbide obesitas is een chronische ziekte en de kans op genezing op eigen kracht is zeer zeer klein. Nu na drie jaar ben ik niet genezen maar heb ik de "ziekte" onder controle. Het is niet de oplossing voor iedereen, maar er zijn mensen die zeer zeker veel baat zullen hebben bij een operatie. Valsspelen NEE. En volgens mij zijn de meeste mensen die roepen dat dit wel zo is jaloers. En daar hebben ze zelf het meeste last van.

Carina, ik wens je heel veel succes in je verdere strijd tegen het overgewicht en hoop dat je vooral steun zult vinden in de positieve reacties en de andere naast je neer kunt leggen.
Geplaatst door Mies - 63 jaar - op 8 Mar 2011, 16:44:33

Als men vind dat het oneerlijk is, dan doe je het toch lekker ook?
Als het zo gemakkelijk is?
En als je het dan zelf doet, dan blijft het ook levenslang.
En wat is er ONEERLIJK aan willen LEVEN??
Door al die rare programma's op TV. lijkt het bijna een wedstrijd.
Pagina 1 van 8  |   1 2 3 4 5 6 7 8    
Reactie plaatsen

Naam :
Email :
Leeftijd : jaar
Verhaal :
  = verplicht veld
 Terug     Plaats reactie