Home > Jouw verhaal > Gezondheid & Psychologie > Privacy bij de Dokter
Privacy bij de Dokter
Geplaatst door mammavan2 - 23 jaar - op 6 Feb 2012, 14:13:31

Ik stond vandaag bij de huisarts om een uitslag op te halen en ik stond achter een man die al aan de beurt was. Aan de balie vroeg de asistente allemaal vragen en binnen de kleine tijd dat ik daar stond (nog geen 3 minuten) Wist ik zijn naam, adres en alle klachten die hij had.

Ik schrok er eigenlijk heel erg van want dat is toch niet iets dat je zomaar op straat wilt gooien. Hoe gaat dat bij jullie huisarts?

Als ik bijvoorbeeld een afspraak maak, al is het telefonisch hoeft de asistente niet te weten wat mijn klacht is. Ze drammen vaak wel door, maar soms vind ik het gewoon niet prettig om dat op straat te gooien, ze verteld aan de telefoon mijn naam en geboortedatum en wie weet wie er op dat moment aan de balie staan en mijn gegevens plus klachten te horen krijgen...?

Hoe doen jullie dat als de asistente jullie bijvoorbeeld een vraag stelt die je niet zo fijn vind om te beantwoorden omdat er andere mensen om je heen zijn die dat wellicht kunnen horen? En wat doe je als de asistente je naam en adresgegevens vraagt aan de balie?

Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar want het zijn vertrouwelijke gegevens en ik vind dat er te vaak te nonchalant mee omgegaan wordt.

Waardering:

Reacties

Pagina 1 van 2  |   1 2    
Geplaatst door isabella - 31 jaar - op 6 Feb 2012, 14:17:57

ja ik ken dat wel als de assistente aan mij vraagt zeg ik standaart dat ik dat liever met de dokter bespreek
een veel voorkomende vraag is ook :is het belangrijk? hoeveel spoed zit er achter!!
ik zeg dan altijd ach ik kom alleen koffie drinken hahaha
verder vertel ik alleen de dingen aan de dokter verder aan niemand!

kus isa
Geplaatst door mammavan2 - 23 jaar - op 6 Feb 2012, 14:27:19

Ja hier hetzelfde, ze blijven vaak doordringen terwijl ik dat erg onbeschoft vind. Dan vraag ik aan ze waarom ze het moeten weten en dan krijg ik als antwoord dat ze dan kunnen inschatten hoeveel tijd ervoor nodig is en of ze een enkele of dubbele afspraak moeten maken en of het spoed heeft.

Dan antwoord ik altijd dat ik dat prima zelf kan bedenken en dan geef ik aan hoeveel spoed het is en of het kan wachten tot de volgende dag of dat het echt vandaag moet en hoelang ik de tijd nodig heb.

Dat vinden ze maar raar daar maar ik vind het niet meer dan normaal. Het gaat hier wel om mijn privacy.
Geplaatst door isabella - 31 jaar - op 6 Feb 2012, 14:56:41

ja en hoezo is het belangrijk....duh...wie gaat er naar de dokter voor de lol?
not me
Geplaatst door Suzanne - 24 jaar - op 6 Feb 2012, 15:23:36

Wij hebben nu bij de nieuwe huisarts, moet je naar de balie, en tussen de wachtruimte en de balie zit dus een schuifdeur.. zo'n automatische.. Dus dat is wel fijn.

Ik vind 't ook slecht om zo weinig privacy te hebben.. Niet iedereen hoeft te weten waarvoor ik naar de dokter ga..

Ik kijk ook altijd of er iemand achter me staat en dan praat ik dus super zachtjes
Geplaatst door Anoniem - 22 jaar - op 6 Feb 2012, 16:13:28

Dat ken ik wel!
lastig...
maar bij mijn huisdokter gaat het gelukkig helemaal prive, er staan dus niet meerdere mensen naast je als je bij de balie staat,
maar toch vertel ik alles alleen aan de dokter en niet de assistente.
ik baal als ze bijvoorbeeld blijven doordrammen!
dan zeg ik ook gewoon dat ik alles met de dokter wil bespreken.
Geplaatst door danielle - 31 jaar - op 6 Feb 2012, 17:02:48

Heb toevallig net de huisarts gebeld en hier vragen ze ook altijd waar het voor is maar heralen het nooit aan de telefoon.
Ook mijn geboortedatum wordt nooit heraald.
En nu vroeg ze wat denk je zelf heb je aan 10 minuten genoeg dus zeg nee doe maar 20 dus ik mag vrijdag om half 3 er naartoe.

Bij ons is het wel zo dat er een streep staat waar je achter moet blijven als er iemand voor de balie al staat.
Geplaatst door K - 27 jaar - op 6 Feb 2012, 17:20:17

Tja dan heb ik dus ik ben in mijn eigen wijk (waar ik woon) postbezorgster. Ik bezorg ook de post bij de huisarts. Mijn privacy ligt door mijn werk meer op straat als die van een ander mens maar ik weet vaak ook meer van mensen als dat ik wil weten. (Bijvoorbeeld mensen die onder curatele staan weet ik zo te benoemen)
Dus bedenk dat de meest persoonlijke gegevens vaak al op straat liggen. Er zijn bijvoorbeeld banken die al een deel van een bankrekening nummer boven het adres op een brief zet. Nu is de helft beschermd maar ik weet dus al wel een deel als ik kwaad zou willen.

Wat ik hier mee bedoel is dat zonder dat je het door hebt er veel meer mensen bij je spullen kunnen dan je wilt.

Ik vind het niet goed dat bij een huisarts dingen die een ander niets aan gaan zo besproken worden. Ik houd zelf bewust afstand als er iemand met de assistente in gesprek is. Ik snap namelijk wel de aard van de vragen. Het voor onderzoek is vrij normaal zodat de arts minder vragen hoeft te stellen en mensen sneller kan helpen. Helaas is dat nodig met alle nieuwe regels van de regering.
Geplaatst door ikbenik - 43 jaar - op 6 Feb 2012, 17:35:06

Jeetje, weet je dat ik daar eigenlijk nooit bij heb stilgestaan, dat een ander gewoon mee kan luisteren en je gegevens kan noteren...
Je hebt gelijk, het is een soort van schending van de privacy!  Een arts heeft een zwijgplicht, maar het is natuurlijk kolder dat de assistent alles open en blood vraagt...
Geplaatst door anoniem - 24 jaar - op 6 Feb 2012, 18:36:39

Ja hier is dat ook zo.. iedereen kan alles horen van elkaar  gezien de ruimte erg klein is, en dat is in een klein roddeldorp niet altijd fijn.
Geplaatst door liv - 36 jaar - op 6 Feb 2012, 20:54:03

dat is dus precies de reden waarom ik nu een andere dokter heb. als je in de wachtkamer zat kon je idd alles horen wat ze zeiden en vroegen heel raar is dat,nu bij de nieuwe dokter zit er een deur tussen en zo hoort het ook. vind het niet netjes dat andere mensen alles kunnen horen..
Pagina 1 van 2  |   1 2    
Reactie plaatsen

Naam :
Email :
Leeftijd : jaar
Verhaal :
  = verplicht veld
 Terug     Plaats reactie